Tarm-hjerne-aksen: Slik virker tarmen på hjernen

Vi har alle opplevd gode eller vonde magefølelser. Som sommerfugler i magen, når vi er nervøse. Men har du noen gang tenkt over at disse følelsene faktisk kan påvirke kroppens helsetilstand fysisk?

Legevitenskapen har lenge vært klar over at hjernen har en viss kontroll på hvordan magen fungerer, men nyere medisinsk forskning har også påvist noe litt mer overraskende: 

Tarmen påvirker hjernens helse og tilstand. 

Derfor har medisinsk forskning blitt mer opptatt av å se kroppen som en helhet av ulike sammenkoblede systemer, og spesielt kommunikasjonssystemet mellom fordøyelsessystemet og hjernen: 

Det vi kaller tarm-hjerne-aksen, eller “the Gut-Brain Connection”. 

Når tarm og hjerne snakker 

Som i alle forhold er kommunikasjon alfa og omega, og kroppens to største organer er tett knyttet sammen på en rekke måter for å sikre kommunikasjon. Via milliarder av nevroner og nevrotransmittere i hjerne og tarmen styres både følelseslivet, appetitten og vår fysiske helsetilstand i et konstant teamwork. 

Så når det oppstår skader eller endringer i hjernen, kan dette også endre tarmfunksjonen vår – og motsatt kan endringer i tarmfloraen skape plager som allergier, fedme eller rett og slett psykiske lidelser. 

Men noe av det viktigste vi kan gjøre for både hjerne og tarm, er å skape en sunn bakterieflora i tarmen.

Probiotiske melkesyrebakterier
Syrnet melk og yoghurt er gode kilder til probiotika.

Snacks for både tarm og hjerne 

Noe av det beste for tarmfloraen din er å sørge for å spise både pre- og probiotika i gode mengder, og det får du gjennom matvarer som hjelper tarm-hjerne-aksen:

  • Omega-3. Disse fettsyrene finner du i fet fisk, men også i store mengder i menneskehjernen. Omega-3 kan øke mengden gode bakterier i tarmen
  • Fermentert mat som yoghurt, kefir, surkål og ost inneholder sunne mikrober, som for eksempel melkesyrebakterier. Fermentert mat har vist seg å endre hjernens aktivitet. 
  • Fiberrik mat som fullkorn, nøtter, frø, frukt og grønnsaker inneholder alle prebiotiske fibre som er bra for tarmbakteriene – prebiotika kan redusere mengden stresshormon.
  • Polyfenol-rik mat: Kakao, grønn te, olivenolje og kaffe inneholder alle polyfenoler – plantekjemikalier som fordøyes av tarmbakteriene. Polyfenoler øker mengden sunne tarmbakterier og kan også forbedre din kognitive funksjon.
  • Tryptofanrik mat som kalkun, egg og ost. Tryptofan er en aminosyre som omdannes til serotonin, som styrer tarmbevegelsene dine. 

I denne nyttige artikkelen kan du lese mer om pre- og probiotika i kostholdet ditt!

En akse for psykisk og fysisk helse

Millioner av nerver og nevroner, nevrotransmittere og andre kjemikalier som produseres i tarmen, påvirker altså samspillet mellom hjerne og tarm – fra følelsesliv til appetitt og noe så grunnleggende som tarmbevegelser.

Vi har så vidt begynt å forstå hvor viktig forbindelsen mellom tarm og hjerne er – og hvor avgjørende tarmens bakteriekultur er for både psykisk og fysisk helse. 

Så sørg for et riktig kosthold, gjerne kombinert med et skreddersydd kosttilskudd for balansert tarm. BioBalance inneholder blant annet virkestoffer med dokumentert prebiotisk effekt, og skaper harmoni i fordøyelsessystemet. 

Magisk for mage, tarm, og til og med hjernen.

Prøv BIO

BALANCE

i 60 dager

50% rabatt – kun kr 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.

*Blæretang bidrar til sunn tarmhelse og fordøyelse, løvetann har prebiotisk gastrointestinal effekt, artisjokk bidrar til et normalt fordøyelsessystem, Triphala aktiviserer fordøyelsen, Terminalia Belerica vedlikeholder slimhinnen i fordøyelseskanalen, Emblica Officinalis bidrar til en sunn fordøyelseskanal og Tamarind bidrar til en mer behagelig fordøyelse.