Prebiotika vs probiotika – hva er forskjellen?

De fleste som sliter med mage- og tarmproblemer vet at floraen i tarmen er utrolig viktig både for fordøyelsen og magehelsen. Men de kjenner kanskje ikke til viktigheten av pre- og probiotika, og at de er nøkkelen til en sunn tarm.

  • Men hva nøyaktig gjør de?
  • Og hva er forskjellen på PRE og PRO? 

Noe vi ofte fokuserer for lite på, er hvor viktig tarmen er for å stimulerer kroppens immunrespons. En kjempeviktig og stor oppgave. 

Når tarmen mister sjarmen

Men tarmen er også helt avgjørende for den enkle livskvaliteten vår i hverdagen. Det å slippe å bekymre seg over sjenerende romling, eller konstant være på utkikk etter et toalett. Dette er en frihet mange ikke har.

En frihet mange drømmer om: Faktisk har 2 av 5 mageproblemer på ukentlig basis.  

Og nøkkelen til bedring for de aller fleste er BÅDE prebiotika og probiotika. Disse er nemlig ikke konkurrenter, men uvurderlige lagspillere i vårt utstrakte og avanserte tarmsystem. 

To helt ulike komponenter, men med samme mål og funksjon.

PREbiotika er næring for probiotika

Prebiotika er rett og slett betegnelsen på en gruppe karbohydrater som kroppen selv ikke kan fordøye. For eksempel ulike typer kostfibre, resistent stivelse eller insulin. 

Det er i stedet de viktige bakterier i tarmen som klarer å fordøye prebiotika – og disse karbohydratene stimulerer og nærer veksten av gunstige bakterier i tarmen, som blant annet er hjelpsomme mot inflammatorisk tarmsykdom og en rekke kroniske fordøyelsessykdommer.

PRObiotika er de gode bakteriene som lever i tarmen

Som du sikkert har skjønt er riktig type bakterier livsgrunnlaget for en levende og fungerende tarm:
De probiotiske bakteriene fordøyer maten vi spiser, bryter ned giftstoffer og produserer viktige vitaminer. Disse bakteriene kan motvirke magesmerter, kramper, oppblåsthet, diare og forstoppelse. 

Det finnes altså mange gode grunner til å ha en balansert og levende bakterieflora i tarmen. 

Prebiotika vs probiotika – hva er forskjellen?
Nøkkelen til bedring for de aller fleste er både prebiotika og probiotika.

Slik jobber PRE og PRO som et team

Når du spiser de prebiotiske karbohydratene passerer de helt ufordøyd fra tynntarm til tykktarm. Så tar de probiotiske bakteriene over. De bryter ned, spalter og nyttiggjør seg av prebiotika. 

En gunstig bieffekt av disse prosessene, er at prebiotika også sørger for økt volum i  tarminnholdet. Slik sklir avføringen raskere gjennom tarmen.

Bra for fordøyelsen, altså! Og godt for en sunn tarmflora.

En annen uhyre viktig prosess i tykktarmen skjer når prebiotika omdannes til kortkjedede fettsyrer, som smørsyre og butyrat. Disse reduserer tarmens pH-verdier og skaper dårlige vilkår for giftstoffer og skadelig bakterier.

Nå skjønner du kanskje mer av forholdet mellom pre- og probiotika, og hvordan de virker i tarmsystemet vårt.  

Hvordan rette opp balansen i tarmen?

Felles for veldig mange som sliter med mage og tarm, er at tarmens gode bakterier utsettes for press. Mye ferdigmat, stress, søvnmangel – og ikke minst antibiotika – setter raskt tarmen under ekstra trykk. 

Og du føler deg oppblåst, sliten. Deprimert.

Spis deg bedre

Akkurat som bakteriene i probiotika trenger de riktige karbohydratene fra prebiotika, må du også spise riktig for å hjelpe en tarm som sliter. 

Gode kilder til prebiotika:

  • Kjente rotvekster som jordskokk, skorsonnerot og løk av alle slag, inkludert purre. 
  • Soyabønner, asparges, artisjokk, og sikorisalat inneholder rikelige mengder. 
  • Honning, hvete, rug, bygg og havre. 
  • Kald kokt potet, kald kokt ris som i sushi og i umoden banan er supre kilder til resistent stivelse.
  • Morsmelk er særdeles rikt på prebiotika. 

Så hvis du sliter med diaré fordi du gikk på en antibiotikakur, er det lurt å spise litt ekstra bananer, og mye poteter eller ris for å balansere magen igjen.   

Gode kilder til prebiotika
Honning er en rik kilde til prebiotika.

Kilder til probiotika

De fleste matvarer inneholder én eller flere andre bakterier, men det er melkesyrebakteriene som spesielt har helsefremmende egenskaper. Og det er også disse vi kaller probiotika. De klarer å overleve magesekkens lave pH-verdier, og kan leve en begrenset periode i tarmen. Disse kan ha fin effekt på fordøyelse og immunforsvar.

Gode kilder til probiotika: 

  • Syrnet melk og yoghurt. 
  • Surdeigsbrød. 
  • Melkesyregjæret surkål. 
  • Ost og smør 
  • Spekepølse

Som vi har lært så langt er både pre- og probiotika gunstig for en mer velfungerende tarm, og kanskje også bedre livskvalitet for mange. 

Probiotika sine gode helseeffekter

Probiotiske melkesyrebakterier viser mange positive helseeffekter:

  • Bidrar til å etablere en gunstig bakterieflora i tarmen.
  • Skaper bedre balanse i tarmfloraen under antibiotikabruk, og reduserer risikoen for diarè. 
  • Kan forkorte diarévarighet og andre milde fordøyelsesforstyrrelser.
  • Kan bekjempe sykdomsfremkallende bakterier i tarmen.
  • Bryter ned laktose for personer med laktoseintoleranse.

Men betyr det at de også bør inntas så ofte som mulig, og i størst mulig mengde?
For mange er det slik, men ingen regel uten unntak. For noen kan visse typer prebiotika eller probiotika i store mengder gi ubehag. 

Spesielt probiotika, som er levende mikroorganismer, kan forårsake en infeksjon hos visse mennesker, fordi ulike grentyper av de ulike bakteriestammene har ulik sikkerhetsprofil.

Men de gir få bivirkninger hos friske personer. Milde plager fra mage- og tarmkanalen som luft og oppblåsthet kan i sjeldne tilfeller forekomme.

Du må nesten bare kjenne på hva som fungerer, og hvor stor mengde kroppen din har behov for. 

Det er bare å prøve seg frem!

Probiotiske melkesyrebakterier
Syrnet melk og yoghurt er gode kilder til probiotika.

En daglig vane med prebiotisk effekt

Så for å sikre at mage og tarm får både pre- og probiotika er kostholdet ditt utrolig viktig. 
Spis sunt, fornuftig og riktig hvis du sliter. 

Men det kan også være gunstig å ta et skreddersydd kosttilskudd for en balansert mage og tarm. BioBalance inneholder blant annet ekstrakt fra løvetann, som har dokumentert prebiotisk effekt. 

I tillegg gir BioBalance kroppen din seks andre aktive virkestoffer med dokumentert effekt på mage og tarm. 

Slik balanseres magen og det skapes harmoni i fordøyelsessystemet:

Blæretang bidrar til sunn tarmhelse og fordøyelse, artisjokk til et normalt fordøyelsessystem, mens triphala aktiviserer fordøyelsen. Urten terminalia belerica vedlikeholder den viktige slimhinnen i fordøyelseskanalen og emblica officinalis sørger for sunnhet i den samme kanalen. Mens tamarind er urten som bidrar til en mer behagelig fordøyelse.

Med BioBalance sørger du for å stimulere tarm og fordøyelse hver eneste dag. Og det er absolutt et stort pre for magehelsen din.

Så husk å ta tilskudd! 

Prøv BIO

BALANCE

i 60 dager

50% rabatt – kun kr 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.