Derfor er tarmflora så viktig for magefølelsen

Allerede i det du smetter ut av mors mage og tar ditt første åndedrag, får du tilført essensielle bakterier i magen som er så viktig for god tarmflora. Når vi snakker om tarmhelse, refererer vi til balansen mellom mikroorganismer som lever i fordøyelseskanalen vår. 

Faktisk er det sånn at babyer som fødes på tradisjonelt vis får overført en annen type bakterieflora enn barn som er født med keisersnitt. 

Som vi skal se i denne artikkelen finner vi et yrende liv i tynntarmens nedre del og i tykktarmen. Og en god tarmflora er helt essensielt for god fysisk og psykisk helse og et godt immunforsvar.

Du er millionær

Kroppen din består av billioner av bakterier, virus og sopp. Vi kaller dem for mikrobiom. Dette er en samling av mikroorganismer som lever på indre og ytre overflater hos mennesker, dyr, planter og sopp. 

Mens enkelte bakterier er knyttet til sykdom, er andre bakterier livsviktige for immunforsvaret, hjerte, vekten din og mange andre aspekter for god helse. 

De aller fleste av bakteriene befinner seg i tarmene og på huden din. 

Du har til og med flere bakterieceller i kroppen din enn du har kroppceller!

For å sette det i perspektiv, så har du flere bakterier i kroppen enn det finnes mennesker på jorden.

Til sammen veier alle disse mikrobene opp til 1-2 kilo, noe som tilsvarer vekten av hjernen vår. Og de er altså ekstremt viktige for helsen din, men som vi skal se, andre kan forårsake sykdom og er bakterier i tarmen vi helst skal unngå. 

Tarmfakta:

  • Cirka 100 billioner bakterier befinner seg i tarmen, og de produserer metabolitter som har gunstig effekt på tarmen
  • 70-80% av kroppens immunceller er konsentrert i tarmen
  • Det er 100 millioner nevroner plassert langs tarmen som produserer forskjellige nevrotransmittere som regulerer humør og metthetsfølelse
  • 95% av kroppens totale serotonin ligger i tarmen
bifidobakterier
bifidobakterier

Millioner av år

Mennesker har utviklet seg til å leve med mikrober i millioner av år. Hadde det ikke vært for mikrobene hadde vi sannsynligvis ikke overlevd!

Og alt begynte allerede i det du tok ditt første åndedrag og sa “hei, verden!”

Det første som skjer er at du blir utsatt for mikrober når du går gjennom gjennom fødselskanalen. Men enkelte studier viser at du kommer i kontakt med mikrobene allerede mens du ligger inne i livmoren.

Mikrobiomet påvirker kroppen på flere måter:

1. Gjennom morsmelken: Noen av de første bakteriene som vokser i babyens tarm kalles for bifidobakterier. Dette er den nest største gruppen probiotika. De sørger for å fordøye sunne sukkerarter i morsmelk som er viktig for vekst.

2. Gjennom fiber: Enkelte bakterier fordøyer fiber og produserer mindre kjeder med fettsyrer, som er viktig for tarmhelsen. Fiber kan i seg selv bidra til å forhindre vektøkning, diabetes, hjertesykdom og andre risikosykdommer.

3. Immunforsvaret: Tarmmikrobene har også innvirkning på immunforsvaret ditt. Ettersom de kommuniserer med immunceller, kan mikrobene holde styr på hvordan kroppen reagerer ved infeksjon.

4. Hjernens helse: Ifølge nyere forskning kan mikrobene også påvirke sentralnervesystemett, som styrer hjernens funksjon. 

Som du ser, sørger altså mikrobene for å påvirke mange viktige funksjoner i kroppen og er avgjørende for god helse. 

En bakterie som for eksempel er viktig for oss, er Escherichia coli. Den finner du hovedsakelig i tykktarmen hos dyr og hos mennesker. Men den kan også være årsak til infeksiøse gastroenteritter (diarésykdom) og urinveisinfeksjoner.

Hvordan få en god tarmflora?

1. Sukker og søtningsmidler påvirker tarmfloraen

Ifølge studier ser man at mye sukker eller kunstige søtningsmidler kan forårsake dysbiose i tarmen, som er en ubalanse av tarmmikrober.

Vestens tradisjonelle diett med mye sukker og fett er altså uheldig, og kan påvirke mikrobene negativt. Dette kan igjen påvirke hjernen og atferden vår. 

I en studie gjengitt i National Institutes of Health ser man også at kunstige søtningsmidler kan påvirke blodsukkernivået negativt på grunn av deres innvirkning på tarmfloraen.

Det betyr at søtningsmidler kan øke blodsukkernivået, til tross for at det ikke er sukker. 

2. Unngå stress

For å unngå ubalanse i tarmfloraen er det blant annet viktig å unngå stress. 

Stress kan ta mange former, og eksempler på dette er:

  • Psykologisk stress
  • Ytre miljø, for eksempel sterk varme, kulde eller støy
  • Søvnmangel
  • Forstyrrelse av døgnrytmen

For å håndtere stress kan du prøve teknikker som meditasjon, dype pusteøvelser eller progressiv muskelavslapning. 

Dessuten kan det å trene regelmessig, spise godt og sunt også redusere stressnivået.

3. Unngå overdreven bruk av antibiotika

Av og til unngår man dessverre ikke å ta antibiotika. Antibiotika er svært effektiv for å bekjempe bakterielle infeksjoner. Men disse kan også være uheldige for tarmfloraen vår.

De kan blant annet skade mikrobiotika, og forårsake mangel på enkelte arter gunstige bakterier, selv 6 måneder etter bruk. 

I Norge ble det i 2017 skrevet ut 339 resepter per 1000 innbygger på landsbasis.

For mye antibiotika på lang sikt kan i verste fall føre til multiresistente bakterier, som gjør at ellers ufarlige infeksjoner kan få fatale utfall. 

vegetar tarmflora
Vegetarsandwich

4. Grønn mage?

Maten vi spiser har stor innvirkning på tarmfloraen vår. 

Studier har for eksempel vist signifikant forskjell mellom tarmmikrobene til vegetarianere og de som spiser kjøtt.

Et vegansk kosthold kan forbedre tarmhelsen som følge av høye nivåer av prebiotisk fiber. 

I en studie fulgte man for eksempel overvektige som holdt seg til et stramt vegetarisk kosthold og som eliminerte alle animalske produkter, inkludert kjøtt, meieriprodukter og egg i en måned.

Konklusjonen var at deltakerne hadde mindre tarmbetennelse som følge av endrede typer tarmmikrober. De hadde også gått ned i vekt. 

Sammendrag

  • For bedre helse og et godt immunforsvar er det viktig å opprettholde en sunn tarm. 
  • Ved å gjøre noen livsstilsendringer og endringer i kostholdet kan du endre mangfoldet og antallet mikrober i tarmen til det bedre.
  • Det kan være nyttig blant annet å få i seg riktig næring for tarmen, og dette inkluderer blant annet Triphala ekstrakt, artisjokk, blæretang og Tamarind-ekstrakt. 
  • Unngå unødvendig bruk av antibiotika, og også desinfeksjonsmidler.
  • Få nok søvn og forsøk å trene regelmessig. 

2 kapsler om dagen

Det finnes også kosttilskudd som tilfører magen viktige ingredienser for god tarmflora: BioBalance inneholder 7 ulike ingredienser som har dokumentert effekt på mage- og tarm, blant annet 400 mg blæretang og 150 mg ekstrakt fra triphala. Dette gir regelmessig avføring og opprettholder en god tarmfunksjon. Du kan lese mer om studier på produktet her.  

Prøv BIO

BALANCE

i 60 dager

50% rabatt – kun kr 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.